top of page
  • תמונת הסופר/תטלי בר

עייפים כל הזמן? אולי אתם סובלים מעודף ליחה? יש מה לעשות!

עודכן: 11 ביוני 2019


טלי בר | דיקור סיני בחיפה | ליחה ברפואה סינית
טלי בר | דיקור סיני בחיפה | ליחה ברפואה סינית

דמיינו שאתם המנהלים של מפעל גדול ומורכב. מפעל שתפקידו לייצר אנרגיה לכל הגוף - לייצר צ'י. האנרגיה שהמפעל מייצר מאוד חשובה לנו. היא משמשת אותנו, בני האדם, לכל הפעילויות הפיזיות והמנטאליות שאנחנו מבצעים. לחיים. תוצרי המפעל משמשים את כל אברי הגוף - כל המפעלים האחרים שבגוף. בלעדיי התוצר המספיק והאיכותי של מפעל הצ'י, בלי שתהיה חלוקה נכונה של המשאבים, הגוף הגדול לא יוכל לממש את הפוטנציאל שלו, הוא עלול להיות חולה, או פחות מאושר.

המפעל היקר הזה היא למעשה, מערכת העיכול, שביחד עם מערכת הנשימה, מייצר את מרבית האנרגיה הדרושה לקיום היום יומי. כמו בכל מפעל, גם למפעל הצ'י, יש חומרי גלם (המזון שאנחנו אוכלים), ופועלים מסורים וחרוצים. המפעל הוא רק אחד מבין המפעלים בגוף, והוא עובד תחת הנהלתו של... הבוס הגדול, המוח (תודעה, רצון... "אני"... אפשר לקורא לו בשמות רבים). הבוס הגדול הוא זה שמחליט אילו חומרי גלם להכניס למערכת, ומה התנאים שבהם יעבדו הפועלים. על אף שהמפעל שלנו חשוב מאוד, הוא לא תמיד נמצא באור הזרקורים, ולא תמיד מתחשבים במה שהוא באמת צריך.

הפועלים במפעל שלנו הם אנשים טובים, שמחים לעבוד, אבל התפוקה שלהם מוגבלת. לא תמיד מכירים במאמץ שלהם, אבל הם עושים כמיטב יכולתם תחת הנסיבות. כאשר חומרי הגלם איכותיים, תנאי העבודה טובים והעובדים בריאים וחזקים, תפוקת המפעל אופטימלית. במצב זה יש מספיק כוח ואנרגיה לכל התהליכים בגוף. אבל... כשתפוקת המפעל נמוכה, יש פחות צ'י ולמפעל עצמו ולשאר הגוף חסר.

מצב של עודף לחות בגוף הוא החמרה של חוסר צ'י. בעודף לחות, לא רק שהפועלים במפעל עייפים והעיכול לא מספיק איכותי, אלא, בנוסף, המפעל מוצף. הפועלים מתאמצים ומתאמצים, אבל העבודה מתחילה להשתבש, כתוצאה מכך, חלק מהמזון לא מעוכל, נשארות שאריות, המפעל מתחיל להיות מלוכלך ומבולגן.

במקום לעבוד באקלים יבש ונקי הפועלים צריכים לעבוד תחת הצפה, בביצה. המערכת כולה מתקשה, מועמסת. קשה לנו, ואין לנו כוחות.

מאוד נפוץ לראות בקליניקה אנשים הסובלים מעודף לחות.

עודף לחות בגוף יכול להיות גורם למגוון רחב של תסמינים פיזיים ורגשיים. מכוון שהסיבה והתוצאה לא מופיעים תמיד בסמיכות (בייחוד במצבים של לחות) קשה לפעמים לזהות את הבעיה כעודף לחות. במקרים כאלה מנסים לטפל בסימפטומים ולא במצב הכללי שבעקבותיו הם הופיעו.

איך נדע שאנו סובלים מעודף לחות?

ברפואה הסינית התחושה הפיזית של הלחות והליחה מתוארת כתחושה של כבדות, חוסר בהירות, חוסר כוח לעשות דברים.  משהו מרגיש תקוע ואיטי - כאילו אנחנו מתהלכים בתוך ביצה, בתוך אקלים דביק. יש אנשים הרגישים ללחות יותר מאחרים, אנשים כאלה יסבלו במיוחד באקלים לח (כמו בסוף אוגוסט, או בימים מעוננים במיוחד), או אחרי צריכה של מזונות כבדים ושומניים.

ברפואה סינית הלחות נחשבת למה שנקרא "גורם פתוגני" - כלומר, גורם מפריע, שנמצא בגוף למרות שהוא לא אמור להיות שם. לחות נחשב לגורם פתוגני ייני, שפוגע ביאנג.

על פי עקרונות הדיקור הסיני מאפיינים של לחות  יהיו:

כבדות, הלחות מכבידה על כל מערכת הגוף והנפש. הכבדות יכולה (אבל לא תמיד) לבוא לידי ביטוי באופן פיזי כמשקל גוף עודף (השמנת יתר). 

הלחות מאיטה תהליכים, והופכת אותם לפחות אפקטיביים.

לחות יכולה גם לתקוע את הצ'י ולגרום לנימולים, חוסר תחושה, ואף לכאב.  

מכוון שהלחות כבדה, היא מורידה דברים כלפי מטה. פעמים רבות היא מצטברת בחלקים התחתונים של הגוף: במערכת הגניטלית, במעי וברגליים. תחת העומס של הלחות בחלקים התחתונים עלול להיווצר קושי בחלקים העליונים של הגוף. המצבים אלו המחשבה תהיה פחות בהירה, הריכוז משתבש, ובכלל, הבהירות של החושים מתכהה.

לחות היא דביקה ומלוכלכת, קשה להפטר ממנה. בגוף היא יכולה לבוא לידי ביטוי כהפרשות דביקות ו\או מלוכלכות.

איך עודף לחות פתולוגית משפיעה על הגוף?

במצבי לחות, התסמינים הראשונים יהיו: תחושת עייפות ממושכת וכבדות, אצל חלק תהיה תחושה של חוסר תאבון וצמא, אצל אחרים השמנת יתר. הצואה תהיה רכה וחסרת צורה.

לחות וליחה יכולים להתיישב בכל אחד מהמערכות ולשבש את התפקוד שלה:

ראש - יכולים להופיע כאבי ראש לא ממוקדים, המלווים בתחושת ערפול וכבדות. תחושה שקשה לחשוב. סינוסיטיס מערב ליחה (שהתחממה) פעמים רבות. כמו כן, יכולים להופיע בצקות ונפיחויות בפנים.

מפרקים - כאבי מפרקים המחמירים במזג אוויר לח וחם, יאופיינו בכאב מפושט ולפעמים נפיחות. נימולים וחוסר תחושה משויכים גם הם פעמים רבות לעודף לחות.

ריאות -  ליחה בריאות, נזלת שלא נגמרת. מופעים שונים של אסטמה וקשי נשימה.

עור - פצעים מוגלתיים ושמנוניים, גרד.

גניקולוגיה - הפרשות וגינליות מרובות, נטייה לפייטריות ודלקות, חלק מבעיות הפוריות מערבות לחות ברחם. 

מעי - עודף לחות יכול לגרום לרוב לשלשול, או יציאה דביקה וחסרת צורה, ולפעמים גם להפך, לעצירות. עצירות, דרך אגב, תגרום פעמים רבות לעודף לחות.

מבחינה מנטאלית - קשיים בריכוז, עייפות, תחושת ערפול, ואפילו דיכאון קל.

אז מה אפשר לעשות?

חשוב לזכור שעודף לחות היא פעמים רבות תוצאה של מערכת עיכול חלשה ותזונה לא מאוזנת. לכן הטיפול ישלב הפחתת לחות וחיזוק. ככול שיעובר הזמן נוכל להתמקד יותר באורך חיים שמשמר את חיזוק מערכת העיכול ופחות במאמץ לסלק לחות.

תזונה

מכוון שהליחה היא בעיה הקשורה בעיקר למערכת העיכול (אבל לא רק), אפשר להשיג שינוי משמעותי אם משנים מעט את התזונה.

איך לאכול?

כאשר מערכת העיכול חלשה חשוב לתת לה את התנאים האופטימליים לעיכול המזון. זה אומר לפעמים שצריך לשפר את מעמד מערכת העיכול שלנו בסדר העדיפויות ולתת לה את הכבוד הראוי.

אפשרו לעצמכם זמן איכותי של שקט לארוחות. כאשר נותנים לארוחה את הכבוד הראוי, העיכול הרבה יותר איכותי (למי שסובל מגזים – שימו לב במיוחד). לכן: עדיף לא לאכול פיתה תוך כדי נהיגה (בפרט פיתה עם טחינה, עלולה לטפטף על החולצה), לא תוך כדי עבודה, ואפילו לא תוך כדי צפייה בטלוויזיה.

צרכו מזון איכותי, עדיף מבושל, ונסו להימנע ככל האפשר ממזון תעשייתי ממולא בחומרים משמרים, צבעי מאכל והשד יודע מה.

מה לאכול, ומה לא לאכול?

באחד מהכתבים הסיניים העתיקים הנקראים "Nei Jing" כתוב "מזונות כבדים ושומנים גורמים לשינוי שמייצר מחלה". אחד מהתוצאות של צריכת יתר של מזונות "עשירים" , הוא שהם מייצרים לחות. מזונות "עשירים" הם מזונות מאוד מזינים ובריאים, אולם כיום, בתרבות השפע אנחנו צורכים יותר מידי מהם. כמה מזונות כאלה לדוגמה: בשר, מוצרים מהים, ביצים, מזונות שומניים, ומתוקים מאוד.

חשוב לצרוך מוצרי מזון מזינים, אבל לא בכמות מופרזת.

לאנשים הסובלים מעודף ליחה אני ממליצה גם, למשך תקופה של לפחות חודש עד שלושה חודשים להימנע עד כמה שניתן ממזונות המייצרים לחות. מזונות אלו:

מוצרי חלב: חלב, גבינה, חמאה, (גלידה), יוגורט. אם חייבים, אז אפשר לצרוך כמויות קטנות של גבינת עיזים, או קצת יוגורט.

להימנע ממטוגנים למיניהם

להוריד למינימום סוכר ומוצריו

להוריד למינימום קמח לבן ומוצריו. (אורז, דרך אגב, מייצר הרבה פחות ליחה מחיטה)

להשתדל להפחית בשתיית מיצים מרוכזים של תפוז, בננה, עגבניות, ומנגו

להפחית בכמות האלכוהול.

יציאות -

אלמנט נוסף שמשפיע ומושפע מליחה הן היציאות - נושא עוד פחות נוצץ מהתזונה, אבל חשוב לא פחות. לרוב עודף לחות גורם לשלשול אבל פעמים רבות, בגלל שעודף הלחות תוקע ומכביד הוא יגרום דווקא לעצירות. כאשר יש עצירות, כל המערכת נתקעת, והלחות מחמירה. למעשה עצירות יכולה להוות את אחד הגורמים לעודף לחות.

כאשר עבדתי במחלקה לבריאות הנפש בבית חולים העמק, שמנו לב שיש קשר הדוק בין עצירות לבין המון בעיות שמערבות לחות. פעמים רבות טיפול בדיקור שנועד לשחרר את העצירות הקל משמעותית על עוד מגוון תסמינים (שלא נראו קשורים במבט ראשון).

אי לכך, כמו במקרה של הארוחות, ממליצה להקדיש את הזמן והשקט הראוי גם לישיבה (עדיף בבוקר) בשירותים. במידת הצורך להוסיף לתפריט סיבים תזונתיים, ירקות, סלק, זרעי פשתן, לימון ושמן זית (על קיבה ריקה), וכן שתיית מים מרובה.

*במידה והעצירות כרונית או קשה ממליצה מאוד לבוא לאבחון מסודר ולקבל המלצות תזונה בהתאם (כמובן שגם דיקור סיני יכול מאוד).

פעילות גופנית - תנועה

הוספת תנועה היא אלמנט משמעותי ביותר כאשר מנסים להתמודד עם עודף לחות בגוף. זו התנועה ההפוכה לעצלות והכבדות המאפיינת כל כך את הלחות. מומלץ למצא פעילות כלשהי שגורמת הנאה, ולהכניס אותה ללוז השבועי. אם אין פעילות כזו, הליכה של חצי שעה 40 דקות פעמיים שלוש בשבוע ישפרו משמעותית את מצב הרוח ורמת האנרגיה שלנו וגם יקלו על סימפטומים רבים.

גוף-נפש

רפואה סינית מעולם לא הפרידה בין הגוף לנפש, ופעמים רבות עודף לחות בגוף יכול לבטא גם הלך רוח מנטאלי. הביטוי ישתנה מאדם לאדם, וכאמור, נדרשת אבחנה מדויקת, אולם, באופן כללי, לחות ברפואה סינית קשורה לתפקוד לא יעיל של מערכת העיכול. למערכת העיכול יש גם תפקיד מנטאלי: עיכול של המציאות, עיכול של מצבים, עיכול של חומר נלמד. כאשר יש לחות במערכת העיכול זה אומר שהעיכול חלקי, ונשארות שאריות.

מה זה אומר מבחינה פסיכולוגית?? אולי שנשארים לנו במערכת שאריות רגשיות מהעבר. במקרים אחרים כשלא מצליחים לעכל מציאות עד הסוף, ולשחרר את המיותר, אותם מחשבות ואותם רגשות נתקעות שוב ושוב. החשיבה נהיית קצת אובססיבית, לא פרודוקטיבית.

ללחות גם יש תפקיד משמעותי בדיכאון, בסכיזופרניה, ובעוד מגוון רחב של מצבים פסיכו-מנטאלים. בעתיד ארחיב בנושא בפוסט נפרד.

טיפול בדיקור וצמחי מרפא

רפואה סינית, ודיקור סיני בפרט, מסתמכים על תשאול ועל אבחנה מדויקת. לכל אדם יש את המבנה שלו, ואת מערך הכוחות הפנימי שלו. המטרה של הטיפול היא לבחון ביחד את המבנה המורכב הזה שנקרא גוף-נפש ולראות איך להנחות אותו לעבוד נכון, וביחד. להבין איך אנחנו מפרים ואיך אנחנו מפריעים לעצמינו. איפה התקשורת בונה ומחברת והיכן יש נתק. באיזו אופן אנחנו מנצלים נכון את המשאבים שלנו, ומתי לא.

הדיקור הסיני, שהוא רק חלק מהטיפול, עוזר להחזיר את התפקוד ההרמוני לגוף.

בהקשר של לחות, מהניסיון שלי, טיפול בדיקור וצמחי מרפא יכול לזרז משמעותית את תהליך ניקוי הלחות.

לפרטים או לשאלות אישיות מוזמנים לפנות אלי בפרטי או להגיב כאן

רפואה שלמה

טלי

3,292 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page