
אלמנט המתכת ברפואה הסינית
ת.ז
טעם - חריף
צבע - לבן
רגש - צער
ריח - רקוב
עונת שנה - סתיו
איברים - ריאות, ומעי גס
אלמנט המתכת הוא אלמנט העוסק בגבולות והאיכות שלו היא איכות של חדות. שתי התנועות -ההכנסה פנימה ושחרור מתבצעות דרכו ודרך הגבול שהוא יוצר. המתכת קשורה מאוד לכאן ועכשיו, ודרך הנשימה מקשרת בין החומר ובין הרוח.
חוכמה ואמת
המתכת עוסקת בתהליך מתמיד של הפרדה בין מה שהוא אמת למה שאינו אמת. האלמנט מתאפיין בחדות, ותשומת לב עדינה לפרטים. התנועה של המתכת כלפי פנים יכולה לקחת דברים ולמרכז אותם. כל דבר שהוא יותר מרוכז הוא גם יותר חזק, מבחינה מנטאלית גם יותר חד. אנשים שהם אלמנט מתכת רגישים יותר לדיוקם של הדברים - האמת והשקר.
מבחינה רגשית, האבל מגשים את עצמו בחוכמה. היקשרות לרגש מערבבת בתוכה סיפור שלם שמכיל בתוכו תעתועים והשתקפויות של המציאות. המתכת לוקחת את ההיקשרות הרגשית ומבהירה את האמת. על ידי שהאדם מכיר באמת שבאותה סיטואציה, הוא מאפשר לעצמו לחוש את הכאב, ולשחרר את אותו הרגש. כחלק מתהליך השחרור האדם מוותר על רעיונות קדומים, מעמיק את התבונה לגבי עצמו ומחכים.
ביקורתיות (שהיא דיסהרמוניה של המתכת) לוקחת איכות של חדות, שיכולה לבא לידי ביטוי כאבחנה, ומוסיפה לה עוד משהו. היא מוסיפה לה את האיכות השופטת. ביקורת לעולם אינה ראייה בהירה של המציאות, אלא ערבוב כלשהו של האבחנה עם הדעה של האדם המבקר. ביקורת עושה הפרדה: את זה אני רוצה - את זה אני לא רוצה. כשיסוד המתכת לא מאוזן, נראה אנשים מאוד ביקורתיים, והביקורת או ההערות שלהם מאוד לגלגניות, ציניות וחדות.
הריאות כאיבר "שברירי"
הרפואה הסינית מתייחסת לריאות כאל "איבר שברירי". העור מיוחס לריאות, וכאשר הריאות חלשות האדם ירגיש בעל "עור דק" ופגיע גם מבחינה מנטאלית. הרבה אנשים שהם אלמנט מתכת אומרים שמעט מאוד אנשים מבינים את העומק של השבריריות שלהם. כתוצאה מכך אנשים שאלמנט המתכת הוא האלמנט הדומיננטי אצלם, יוצרים מעין שריון הגנה. לעין ה"בילתי מזוינת "אנשי אלמנט מתכת יכולים להיראות קרים, מרוחקים וציניים. אנשי אלמנט מתכת רבים מראים כלפי חוץ מראה כאילו כלל לא אכפת להם, הדבר ממסך את התחושה של האכזבה, ואת התחושה של ערך עצמי נמוך.
חומר מול רוח
הריאות מקבלות את הצ'י של השמיים, הן באספקט הפיזי, של האוויר הנכנס פנימה, והן באספקט הרוחני. אדם יכול לרצות למלא את עצמו בחומר מצד אחד, מהצד השני יש את החיבור מעלה שאדם יכול להרגיש כאשר הוא מביט בנוף יפה, כשהוא שומע מוזיקה מסוימת, או בכל פעולה שמשרה עליו השראה - inspiration. כשאדם מוזן מהצ'י השמיים הוא מרגיש את עצמו חי, נוכח, בעל ערך. תחושה זו הנה תנאי הכרחי כדי שהלב יוכל לאהוב (פיזית - הלב מוקף בריאות). כאשר הצ'י של הריאות חלש, הגישה לאנרגיה השמימית הזאת נחסמת ולאדם יש תחושה של "עננות", ועצבות.
באלמנט המתכת בולט הפרדוקס שבין הרצון להיות מלא (והתחושה של החוסר) לבין החשיבות של המתכת בשחרור - Let go.
נטייה לנוסטלגיה
נוסטלגיה הוא מונח שמשמעותו געגועים והתרפקות על העבר, על פי רוב תוך אידיאליזציה שלו. הנוסטלגיה מאפשרת לאדם דיאלוג בין העבר להווה. מנגנוני הזיכרון ההפכפכים מסננים את הזיכרונות הבלתי נעימים, מצרפים זיכרונות חיוביים זה לזה, מתובלים בקורט גוזמה ומשאלות לב, ויוצרים תודעת עבר נוכחת המגנה מפני איומי ההווה. כאשר אלמנט המתכת חלש יהיה קושי בשחרור "סופים", ונטייה לנוסטלגיה, וחיים בעבר. אנשים עם עודף באלמנט המתכת לפעמים "יחתכו" דברים מוקדם מידי, ולא יאפשרו לקשרים להתבסס.
ניקיון
הריאות מקבלות את הצ'י הטהור של השמים, והמעי הגס משליך החוצה את "הנוזלים העכורים" (על ידי שחרור הצואה). הביטוי החיצוני של הדברים יהיה בשמירה על ניקיון הגוף וניקיון הסביבה החיצונית. ככול שאלמנט המתכת יהיה פחות מאוזן, הצורך בניקיון חיצוני (או היעדר הצורך) יבוא לידי ביטוי בצורה יותר דומיננטית. דוגמה לקשר שבין אלמנט המתכת לבין תחושת ניקיון ניתן לראות אצל אנשי אלמנט מתכת המדווחים על תחושה של חוסר ניקיון פנימי. לעיתים קרובות נראה אצל אותם אנשים גם עצירות, פעמים רבות נראה שטיפול בעצירות, יפתור את תחושת חוסר הניקיון הפנימית.
המתכת בטבע
המחשבה על המתכת בטבע חושפת אספקט מאוד מעניין של אלמנט המתכת. בכל שאר היסודות: אש, אדמה, מים ועץ ניתן להבחין בצורה מאוד ברורה בטבע. ניתן גם לראות את ההשפעה ההרסנית שלהם כשהם יוצאים מאיזון: שריפות, שיטפונות, השינויים שעוברים על האדמה כמו רעידת אדמה, התפשטות של יערות. אבל את המתכת לא רואים, היא, לדברי הסינים, נמצאת עמוק באדמה. ואכן הסינים הינם ייחודיים בכך שכללו את המתכת כאחד מהיסודות במערכת שלהם. משמעות הסימנייה מתכת (Jin) מצביעה על משהו קטן בכמותו, אבל גדול בחיוניותו. משהו שקבור עמוק בתוך האדמה. מתכות היו תמיד בעלי ערך, במשך שנים זהב נחשב למתכת היקרה ביותר. בגוף האדם, ניתן לחשוב על המתכת כעל המינרלים שנמצאים בגוף האדם, הם אומנם מעטים בכמותם, אך בעלי ערך עצום.
מבחינה מנטאלית אלמנט מתכת בריא נותן לאדם תחושה פנימית של ערך עצמי (לפי המסורת הסינית - איכות שמושפעת מהאב). הריאות מקבלות את הצ'י השמימי של האוויר, בעוד הטחול מקבל את הצ'י הארצי של האדמה, והאדם חי בקשר הזה שבין השמים והארץ.
התפקוד הבסיסי של הריאות מתבסס על היכולת שלהם, לאורך כל הזמן, ללא הפסקה, לתפוס ולהכניס פנימה את מה שחיוני, ולהוציא החוצה את מה שאינו חיוני. אם נחשוב על זה, מה היה קורה אילו הריאות היו מפתחות סנטימנטים לאיזו מולקולת אויר נפלאה, מחליטה שאותה היא ממש אוהבת, וממנה קשה לה להיפרד?
הריאות מחוברות כל הזמן למה שקורה כרגע, לשינוי המתמיד, ולקשר בין הפנים לחוץ. כאשר מלמדים מדיטציה, פעמים רבות, מלמדים לשים לב (או להתרכז) בנשימה - מכיוון שחיבור לנשימה מחבר להווה, והחיבור להווה מאפשר את החיבור לשמים. במדיטציה ניתן לשים לב לחיבור בין נשימה לבין תנועה של רגשות. האופן שבו אנחנו מרגישים משפיע על האופן בו אנו נושמים, ולהפך, האופן בו אנו נושמים משפיע על התנועה של הרגשות והתחושות.
מכיוון שהתפקוד של המתכת קשור להכנסה פנימה ולשחרור, הוא גם קשור לחוסר שחרור והנגזרות שלו. מכיוון שהנשימה כל כך קשורה בהווה, חלק מהמאפיינים של המתכת הם סנטימנטאליות והתרפקות על העבר.
אבל וצער
אנשים מרגישים צער בצורה חזקה כאשר מישהו קרוב אליהם מת. בחיי היום יום צער הוא התגובה הבריאה במצבים רבים: פרידה, איבוד של עסק, איבוד של חלק בגוף, איבוד של הפוריות בגיל המעבר, איבוד של זהות, איבוד של חבר, של רעיון, או של חפץ. פרידה יכולה לעורר רגשות שונים כמו כעס ופחד, אבל, במקרה הזה, אבל וצער הוא הרגש ההרמוני, והוא שמאפשר את השחרור בסופו של דבר.
המשמעות של שחרור הוא התמודדות עם להיות לבד, ועם הסבל שמתלווה לאיבוד. המים הם הבן של המתכת, וליכולת לשחרר יש קשר הדוק עם פחד (הרגש של אלמנט המים): פחד מהבדידות, פחד מהלא נודע, פחד מהרגש של האובדן. התנועה של הפחד היא תנועה של כיווץ, החזקה, ואילו תנועה של שחרור היא תנועה של הרפיה. ההרפיה היא שמאפשרת לדבר ללכת. כאשר אלמנט המים לא מספיק חזק, יכול להיות קושי בוויתור, והצ'י יתקע.
ביטוי נוסף של המתכת הוא היכולת לקחת אחריות, להודות בטעות, ולהרגיש חרטה. ברגע שאדם מאפשר לעצמו להרגיש חרטה, הוא יכול לשחרר ולהמשיך הלאה. המסלול הפתולוגי, הוא המסלול של האשמה ואשמה, שלא לוקחת אחריות ולא משחררת. אנשים יכולים להאשים או להרגיש אשמים במשך שנים מבלי לשחרר, מכיוון שהם אינם מוכנים לראות חלק מסוים של האמת.
יצירת גבול והתכנסות
המתכת מצד אחד מחברת בין החוץ לפנים, ומהצד השני יוצרת גבול. החיבור בין פנים לחיצון מתרחש תמיד דרך אברי המתכת: הריאות והמעי הגס. כך שמנקודת המבט של המתכת החיבור החוצה והגבול נוצרים תמיד בו זמנית. המתכת היא שמאפשרת ליצור קשר עם הסביבה דרך הגבול, והיא שיוצרת חציצה עם החוץ המאפשרת לאדם להתכנס פנימה.