אלמנט העץ ברפואה הסינית
ת.ז
טעם - חמוץ
צבע - ירוק
רגש - כעס
קול - צעקה
ריח - חמוץ
עונת שנה - אביב
איברים - כבד, וכיס מרה
האיכות של העץ היא איכות של תנועה, והיא מחברת ברמת היום יום בין הגלוי לבין הנסתר, בין התכנית לבין ההוצאה לפועל, בין האינטואיציה לבין הפעולה, בין העשייה לבין ההמתנה. התנועה של אלמנט העץ היא קדימה, פורצת גבולות, והיא טומנת בחובה איכות של כוח.
כעס
רדיקאל- על פי Elisabeth Rochat, הרדיקאל של הכעס (שנקרה באנגלית Nu), מסמל שיפחה תחת יד הבעלים שלה. האישה תרגיש כעס באופן טבעי, אך במקרה של האישה מהרדיקאל, הכעס מוחזק בפנים. לפי Rochat, משמעות אחת של הרדיקאל Nu , היא המאמץ שצריך להשקיע על מנת להעלות משהו מהארץ. לדוגמה היא נותנת את התיאור של דג גדול שחי באוקיינוס הצפוני. הדג הזה יוצא מהמים ונהיה ציפור. הסימנייה Nu מייצגת את הרגע של המעבר מהמים אל האוויר, של הטרנספורמציה מדג השוחה במים אל ציפור עפה באוויר. אין שום פתולוגיה בתיאור הזה, אלא פשוט סוג של אותו כוח מתפרץ שיש בכל ההתחלות.
תחום הרגשות של הכעס -
המילה "כעס" ברפואה סינית מייצגת תחום נרחב של רגשות.
תסכול - תסכול הוא למעשה הרגש הבסיסי של אלמנט העץ. תסכול מתרחש כאשר יש פער בין הרצון של האדם לבין מה שמתרחש. התסכול הוא רגש ראשוני, ומשם הוא יכול להתפתח למספר כיוונים. תנועות אפשריות במצב של תסכול כאשר תכנית מסוימת לא הגיעה לידי מימוש, עץ מאוזן יוכל להסיק את המסקנות לגבי מה השתבש בדרך, ואם יש צורך, לנקוט פעולות אלטרנטיביות להשגת המטרה. עץ מאוזן ינקוט פעולה מתאימה כדי לפתור את התסכול. לפעולה צריכה להיות מידת הכוח המתאימה. לעץ מאוזן יש את היכולת של הגמישות. גמישות היא למעשה יכולת לוותר על התכנית כפי שתוכננה, ולנסות להשיג את הרצון בדרך אחרת. המים מאפשרים לעץ לקבל את הגמישות שלו. אפשרות נוספת היא שבמקרים מסוימים המתכת תבקר בצורה בריאה את העץ והאדם יהיה מסוגל לשחרר את הרצון שלו ולהשיג את מבוקשו מבלי להרגיש מתוסכל (כל עוד האדם מרגיש תסכול, הוא לא באמת שיחרר).
שני המסלולים הפתולוגים הם הכיוון של כעס-זעם, והכיוון של הפנמת התסכול - דיכאון, או אדישות. כעס עד כדי זעם הוא תגובת עודף לתסכול. אנשים שנמצאים במצב של כעס כבר לא מכוונים להשגת מטרתם. הכעס גורם לחוסר בהירות בתודעה. במצב כזה האדם מאבד את הגמישות שלו. כאשר אין בהירות בתודעה, האדם לא יכול לתכנן תוכניות אלטרנטיביות. בתורות הלחימה הסיניות, אחת האסטרטגיות הוא לגרום ליריב להתמלא בכעס, ועל ידי כך לפגוע ביכולת החשיבה שלו. הפנמת הכעס ואדישות זוהי תנועה כלפי פנים לאותה אנרגיה שהחלה בתסכול. האדם לא מבטא את הכעס שלו אלא, ומכיוון שהוא לא רוצה לעורר תגובה מסביבתו מפנה אותו פנימה כלפי עצמו. האדם לא משקיע משאבים להשגת המטרה שלו. הצ'י שצריך לעלות כלפי מעלה, לא עולה, והאדם לא מצליח לממש את הפוטנציאל שלו. ישנם צרכים ורצונות שלא באים לידי מימוש. כאשר מצב זה נהיה כרוני, הצ'י של הכבד נתקע. מבחינה מנטאלית, האדם לא מפוקס על מטרה מסוימת. מבחינה חיצונית הדבר יכול להיראות כמו אפטיה, או "חוסר יכולת", שעם הזמן יכול להוביל לדיכאון. ברמת היום יום, ניתן גם להסתכל על הדברים דרך הקשר השכבתי של הכבד-מגן הלב (שהוא גם קשר אימא-בן במעגל האלמנטים). האדם חש תסכול וברגע מסוים הוא סוגר את עצמו מהסביבה החיצונית, ישנה תחושה שהלב "נסגר". יש תחושה של נתק מהסביבה. מישהו שמרגיש מנותק, מרגיש לבד. התחושה הזאת של הניתוק היא הבסיס לתחושת הבדידות שמתלווה פעמים רבות לדיכאון. ה"סגירה" הזאת של הלב, לא מאפשרת לרגשות באופן כללי לעבור דרך הלב, ויכולה להיווצר תחושה של חוסר אכפתיות וחוסר רגישות.
פעילת גופנית ודכדוך
מכיוון שאלמנט העץ אחראי על התנועה, הוא גם נוטה להיתקע. כאשר הצ'י של הכבד נתקע יש נטייה לשקוע בדכדוך. פעילות גופנית מביאה לשחרור זמני של העץ, לכן אנשים שהכבד שלהם תקוע מרגישים שיפור במצב הרוח לאחר פעילות גופנית. מכוון שהפעילות הגופנית גורמת רק לשחרור זמני של העץ הנטייה של הצ'י להיתקע חוזרת. אנשים כאלה מרגישים פעמים רבות שהם "חייבים" לעשות פעילות גופנית, אחרת הדבר ישפיע מאוד על מצב הרוח שלהם.
כוח וגבולות
הרבה אנשי עץ מרגישים שיש להם כוח. הכוח הזה יבוא לידי ביטוי בהתאם למקום ההיררכי בו הם נמצאים. לרוב יהיה להם קל יותר בעמדת סמכות או במקום שמוביל אנשים אחרים. פעמים רבות קשה לאלמנט עץ להיות במקום בו הוא מרגיש מוגבל. במקרה כזה, הדבר הראשון שאלמנט עץ יבדוק זה, מהם החוקים? מהם המבנים השולטים ?איפה הגבולות? למי יש את הכוח? אנשים שאלמנט העץ שלהם מאוזן ידעו להתאים את עצמם למקום ההיררכי בו הם נמצאים, ולהפעיל אסרטיביות ראויה. במקרה כזה גבולות ומסגרות יכולים להוות סביבה מועילה שתאפשר להם לצמוח. אנשים שאלמנט העץ שלהם חזק מאוד (או מאוד לא מאוזן), יכולים למצוא את עצמם במלחמה מתמדת עם הסביבה שלהם. פעמים רבות לא תהיה להם סבלות לאנשים חלשים יותר, שאין להם יכולת אסרטיבית גבוה, והם לא יצליחו להבין למה הם לא מפעילים כוח כדי להשיג את מטרתם.
יצירתיות
יצירתיות היא גמישות מחשבתית, יכולת לצאת מהמסגרת וליצור עולם חדש. העץ הוא האלמנט שיוצא מהגבולות, ומחדש. יצירתיות היא היכולת לעצב במבנה לא שגרתי, מסר או רעיון קיימים. גמישות מחשבתית פירושה חוסר הקיבעון לרעיון או דפוס מחשבה אחר. היכולת לקבל מספר אפשרויות קיימות לפתרון בעיה מסוימת. יצירתיות קשורה גם מאוד לדמיון, והדמיון מיוחס לאלמנט העץ. עיסוק באומנות יכול להיות אינדיקציה ליצירתיות, אך לא תמיד, לפעמים אומנים לא יוצרים משהו חדש, אלא רק מעצבים בצורה שונה רעיון ישן. לעומת זאת הרבה אנשים שהם אלמנט עץ משתמשים באומנות כדי להביא את היצירתיות שלהם לידי ביטוי, אבל, כאמור, זו אינה הדרך היחידה. לפי איל פוליטי ההתעוררות מתחילה מחצות הלילה והלאה. חלק מהמהות של יסוד העץ היא מהות של התעוררות והתחדשות. השעות של כיס המרה הם 23:00 - 1:00 ושל העץ 1:00- 3:00. הרבה אומנים אומרים שהם עייפים במשך הערב, אבל מרגישים התעוררות בשעות האלה.
קשר מיוחד לחיק הטבע
לאלמנט העץ יש חיבור חזק לטבע. היציאה לחיק הטבע נותנת לאנשים שהם אלמנט עץ תחושה של הזנה ושקט פנימי, המאפשרת להם לצמוח ולהשתנות. הימצאות בחוץ, בחיק הטבע קשורה גם למרחב פתוח, חסר גבולות, שכל כך חשוב לאנשים שהם אלמנט עץ.
העץ בטבע
הרפואה הסינית התפתחה בתקופה מבוססת חקלאות. החכם הדאואיסטי היה מתבונן בטבע, לומד אותו ולומד ממנו. כך גם הרופא הסיני הקדום. בטבע קיימים סוגים רבים של עצים, לכל עץ יש את הייחודיות שלו. העץ בטבע נראה חי, עם שורשים גדולים, גזע חזק יציב, ועלים ירוקים מעל. למעשה העץ החל את חייו בתור זרע קטן מתחת לאדמה. הזרע הזה נושא בתוכו פוטנציאל (משוייך לאלמנט המים), אבל מה זה בדיוק אומר פוטנציאל? בתוך הזרע הזה מתוכנתת תכנית, טבע ייחודי. את התכנית לא העץ בחר, אין לו שליטה עליה, אך כל התכלית שלו היא לממש אותה. אין לו בחירה. כדי להוציא את התכנית אל הפועל העץ צריך כל מיני דברים מבחוץ: מים, שמש, חומרים מזינים מהקרקע. העץ הייחודי הזה צריך להיות בסביבה המתאימה לו על מנת שיוכל להתפתח ולגדול.
פעמים רבות בני אדם שנמצאים בסביבה לא מתאימה להם (בית ספר, מקצוע, מערכת יחסים, משפחה) לא מקבלים את מה שהם צריכים כדי להתפתח. הגדילה שלהם נתקעת, הם ירגישו שהם לא יכולים לממש את עצמם, והדבר ישפיע בהכרח על אלמנט העץ שלהם. אדם עם אלמנט עץ בריא מאפשר לאנשים סביבו לראות בצורה ברורה את הדרך הייחודית להם, ויש לו את הסבלנות (שמשויכת לאלמנט המים, האימא של העץ), כדי לאפשר לה להתפתח ולהתגלות.
תנועה
אלמנט העץ אחראי על התנועה החופשית של ה Qi בגוף. דרך הכבד אלמנט העץ שולט בתנועה ההרמונית בכל האיברים בגוף, הוא אחראי על ההפצה של ה Qi, על הזרימה שלו, אך גם אחראי על ההרפיה, וההחלקה של התנועה. העץ אחראי על שתי תנועות מנוגדות. התנועה האחת היא התנועה שמובילה קדימה ופועלת - על האיכות הזאת אחראי החלק היאנגי יותר של העץ. התנועה האחרת היא היכולת לסגת ולחכות, זו האיכות היינית יותר של העץ. לאדם שאלמנט העץ שלו מאוזן, יש את החוכמה לדעת מתי להתקדם קדימה ומתי להמתין. כדי להתמודד עם הניגודיות הזאת, הפאזה של העץ צריכה כל הזמן לבצע פעילות של קבלת החלטות (עליה אחראי בעיקר כיס המרה).
אינטואיציה
ה-Hun היא האלמנט הרוחי שמיוחס לאלמנט העץ ולכבד והוא מיוחס לאינטואיציה. האינטואיציה היא היכולת לתפוס דפוסים שונים ולשייך אותם לתמונה מנטאלית מסוימת. האינטואיציה קשורה קשר הדוק לדמיון, אך היא מסתמכת גם על חשיבה בהיגיון, הקשורה יותר טחול. האיכויות הפנימיות של האדם, כמו של הצמח הולכות ומבשילות לאורך חייו, וכאשר האדם הולך בנתיב המתאים לו, האיכויות שלו יפתחו ויראו את עצמם בעולם החיצון. האינטואיציה נותנת תחושה "נכונה" כאשר אדם לוקח נתיב מסוים בחייו. היא יכולה לתת תובנה לגבי הפוטנציאל שנפתח. האינטואיציה תמיד מביאה בתוכה את שתי האיכויות האלה, של התובנה הפנימית, ושל הפעולה החיצונית בכיוון מסוים, לעבר מקום מסוים. אינטואיציה יכולה להופיע רק מתוך ההקשבה. האיכות של האינטואיציה היא איכות הופכית לאיכות של שליטה. השליטה לא מאפשרת לאינטואיציה להופיע. העץ בפתולוגיה יכול לבטא עודף שליטה, שמפריעה לתנועה. העץ זקוק למרחב כדי שיוכל לנוע בחופשיות, שליטה וסטגנציה מצמצמות את המרחב, ומקשות על התנועה.
תכניות והחלטות
"הכבד מחזיק את משרת הגנרל, הערכת התנאים ותכנון התוכניות נובעים ממנו". אלמנט העץ קשור ליכולת לתכנון תכניות ולקבל החלטות. היכולת הזאת היא הרחבה של שני החלקים: האנליטי (אדמה), והיכולת לראות תמונה שלמה של המצב. כאשר תכנון התוכניות מנותק מהאיכות הפנימית של האדם, ומהאינטואיציה שלו, האדם יתקל בקשיים רבים בחייו, והוא יחוש תסכול וכעס. בחברה המודרנית מלמדים את האינדיבידואל איך לחשוב, אך לא איך לשפר את האינטואיציה שלו, ופעמים רבות אנשים לא יודעים איך להרפות מספיק מהרגשות והמחשבות שלהם על מנת שהאינטואיציה תוכל להופיע וההחלטה תתקבל מבפנים. תכניות הם חלק מאיכות ההתחדשות של אלמנט העץ. אדם שמרגיש שאין בו התחדשות, לא מרגיש שהוא נמצא בחלק של דרך, מסלול. הוא מרגיש "באיבוד" כדי שאדם ירגיש שהוא חלק מדרך, הוא צריך לראות היכן הוא נמצא, והיכן התכלית שלו. כשבין המקום שבו נמצאים לבין התכלית יש חיבור, יש תחושה של דרך. יש אנשים שתכנון התוכניות אצלם מופיע בעודף (לעיתים כשהתוכניות שהם מתכנים לא מתואמות עם הפנימיות שלהם), אנשים כאלה נמצאים בתנועה מתמדת קדימה לעבר מטרה. הם אף פעם לא נחים במקום שבו הם נמצאים, ואף פעם לא חשים את הסיפוק שבמקום בו הם נמצאים. העץ לא מגיע לשלב הבשלות של האש, ואז נפגעת איכות השמחה, מופיע תסכול והאדם מרגיש לא מרוצה.
מתוכנית לפעולה
אנשים רבים שהם אלמנט עץ, חשים אי שקט פנימי ולחץ שלרוב מתורגם לפעולה חיצונית. הלחץ הפנימי הזה נוטה להאיץ את קצב חייהם של אותם אנשים, ולגרום להם לחוסר סבלנות וכעס כאשר הדברים לא קורים בקצב ובצורה שהם רוצים. מעבר לזה כאשר אנשים שהם אלמנט עץ לא מסוגלים לראות את הדרך שלהם בחיים, הם לא ירגישו מרוצים מהדרך שבה חייהם מתנהלים, ולא יצליחו להכניס יצירתיות לחייהם. מצב כזה יכול גם להתרחש כאשר אנשי אלמנט עץ מאבדים קשר עם האינטואיציה שלהם ולוקחים החלטות שגויות, שגורמות להם לתסכול וכעס מאוחר יותר. אנשים שהם אלמנט עץ יכולים להיות מאוד רגישים לתחושה שדברים חוסמים אותם, שהם לא מסוגלים להתקדם לכיוון שהם רוצים. פעמים רבות לאנשים שהם אלמנט עץ יש נטייה לא להראות את הכעס וחוסר הסבלנות שלהם כלפי חוץ, או מכיוון שהם פוחדים מהתוצאה, או מכיוון שהם מנסים להראות חזות שונה. אנשים שהם צירוף של עץ ואדמה יחוו פעמים רבות את הקונפליקט הקשור לרגש שהם מרגישים מבפנים לעומת החזות שהם רוצים להציג כלפי חוץ. המים נותנים לעץ את הגמישות שלו, והאש (מכיוון שהיא מיבשת את הנוזלים) נותנת לו את הכוח של הגבורה, להשתמש בכוח המעשה כדי לנוע לכיוון מסוים.
סדר
סדר הוא היכולת לארגן את הדברים במבנים. סדר יכול להיות ברמה המנטאלית, ברמת תכנון הזמן, וסדר במרחב. היכולת של אדם לסדר את הדברים במבנים מאפשרת לו לראות איפה הוא נמצא, ולזהות דפוסים בחייו. על ידי כך העץ יכול לתכנן תכניות בצורה טובה. אנשים שאלמנט העץ שלהם לא מאוזן יכולים לחוות את שתי הקצוות: או שהם לא מסוגלים לארגן את הדברים, והם כל הזמן נמצאים בסוג של בלגאן, או שהעץ שלהם רגיש מאוד לאי סדר, ומעט בלגאן מוציא אותם מאיזון. הערה - גם אנשי אלמנט המתכת אוהבים סדר, אבל אצלם זה מגיע יותר מהחלק של הניקיון, ההפרדה בין הנקי למלוכלך.